روستای لافت | یکی از قدیمی ترین بخشهای جزیره قشم
نوشته شده توسط : badsa

روستای لافت

لافت یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان قشم در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. روستای لافت در شمال‌غربی جزیره قشم و نزدیک‌ترین فاصله را با سرزمین اصلی (بندر پهل) دارد. روستای لافت در یکی از تماشایی ترین بخشهای جزیره قشم قرار دارد که جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری را به نمایش گذاشته است. ویژگی های خاص فرهنگی، طبیعی و تاریخی، این روستا را از سایر نمونه های دیگر در ایران متمایز کرده است.

تصویری از روستای لافت قشم;تصویری از روستای لافت قشم

 

پیشینه روستای لافت

لافت در گذشته به مدت طولانی مرکزیت جزیره قشم بوده و ایامی هم نام تمام جزیره لافت بوده.مردان لافت از گذشته تا روزگاران نه چندان دور با لنج های بادبانی سفر های اقیانوس پیام را می کردند و با کشور های آفریقایی و کشور هند تجارت می کردند به گونه ای که هنوز هستند پیرمردان که بر زبان‌های هندی، سواحلی، عربی، انگلیسی و... تسلط کامل دارند .

تصویری از بخش قدیمه روستای لافت قشم;تصویری از بخش قدیمه روستای لافت قشم

 

پوشش مردم روستای لافت

چهره طبیعی روستای لافت در میان درختان سبز گرمسیری و نخلستان‌های بلند، همراه با زیبایی خیره‌کننده دریا و جنگل شناور حرا برای هر تازه‌واردی جذاب و قابل توجه‌است.

حجاب بانو های روستای لافت قشم; 

حجاب بانو های روستای لافت قشم;

 

مردان لباس‌های معمولی و برخی از آنها لباس‌های سنتی (دشداشه و عمامه سفید) می‌پوشند، زنان لباس‌های سنتی می‌پوشند و روسری‌های لیو (عری) بر سر می‌کنند، آنها برقع (روبند) می‌گذارند اما دختران قبل از ازدواج مجبور به استفاده از آن نیستند. این سنت نیز مانند رسوم دیگر رو به فراموشی است. در هنگام نماز، زن‌ها کیسه‌هایی به پاها می‌کنند که یادگار زمان‌های گذشته است.

دلایل پیدایش روستای لافت

دلایل پیدایش و شکل گیری روستای لافت به عنوان یک مجتمع زیستی و توریستی برای گردشگران تور قشم عبارتند از: - وجود راه دریایی و تسهیل ارتباط دریایی - وجود جنگل‌های حرا - وجود آب شیرین (چاه‌های تلال – تل + آب – و آب انبار) - نزدیکی به خشکی ایران - بادهای موسمی

جنگل حرا در روستای لافت قشم; 

جنگل حرا در روستای لافت قشم;

 

معماری روستای لافت

تمام خانه‌ها حیاط مرکزی و بادگیر دارند. خانه‌ها هر چند سال یک بار به روش‌های سنتی مرمت شده و بنابراین به شکل اولیه خود باقی‌مانده‌اند و به همین علت، حدس زدن سن آنها دشوار است. اهداف اصلی معماری لافت مقابله با شرایط طاقت فرسای اقلیمی، و نیز حفظ ارزش‌های مذهبی خانواده است.

تصویری از روستای لافت قشم;تصویری از روستای لافت قشم

ترکیب اتاق‌ها و راهروها و ارتباط آن‌ها با حیاط، تحت تأثیر معماری نواحی مرکزی و حاشیه کویری ایران است. مراکز محله‌ها، حول مساجد شکل گرفته‌اند و از میدان به مفهوم رایج آن در معماری ایرانی خبری نیست.

بافت روستایی لافت

بافت روستا در مراحل مختلف گسرتش یافته است. با توجه به وضع کالبدی روستا، بافت روستا را می‌توان به ۳ بخش مختلف تقسیم کرد:

۱_ بافت قدیمی روستای لافت

بافت قدیمی و اصلی قسمت قدیمی روستا شامل هسته اولیه در بخش مرکزی ساخت و سازهای فعلی بوده و در حد فاصل دریا و تپه‌های اطراف چاه‌های آب شکل گرفته است واین بافت به طول تقریبی یک کیلومتر و عرض متوسط ۱۷۰ متر در چند راستای اصلی به موازات امتداد ساحل واقع است. مساجد این بافت (۴ مسجد از ۷ مسجد لافت) در عمل محله‌هایی را در طول بافت تعریف کرده‌اند. این محله‌ها به مراکز مساجد شکل گرفته‌اند. در عین حال، بافت قدیمی روستا یکپارچه و پیوسته است .

تصویری از روستای لافت قشم;تصویری از روستای لافت قشم

 

 

۲_ ساخت سازهای قسمت جنوب شرقی روستای لافت

ساخت سازهای قسمت جنوب شرقی روستا این ساخت و سازها به صورت پراکنده و با تراکم ساختمانی و جمعیتی اندک، در دامنه تپه‌ها و زمین‌های مسطح اطراف، با فاصله از دریا شکل گرفته که موجب جهت دهی توسعه روستا شده و شکل گیری آن به تدریج و به طور پیوسته انجام گرفته است. در داخل تپه مرکزی و حد فاصل این ساخت و سازها و بافت قدیم روستا، خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی و تأسیسات و تجهیزات لافت به وجود آمده است .

تصویری از معماری روستای لافت قشم;

تصویری از معماری روستای لافت قشم;

 

 

۳_ ساخت و سازهای بخش شمالی روستای لافت

ساخت و سازهای بخش شمالی در سطحی محدودتر و با پراکندگی بیشتر نسبت به ساخت و سازهای جنوب شرقی و در شیب تند تر تپه ماهورها شکل گرفته است با گذشت زمان و توجه به جنبه‌های اقتصاد آزاد توسعه در جهت شمال و به سوی قشم صورت گرفته، عواملی مانند طرح جامع و طراحی‌هایی در این شکل گیری تأثیرات به سزایی دارند.

 

آثار تاریخی روستای لافت

این روستا علاوه بر زیبایی‌های تحسین برانگیز طبیعی خود، آثار ارزشمند تاریخ را نیز در خود جای داده‌است که اهم آنها عبارت‌اند از: قلعه نادری، قلعه پرتغالیها، چاه های تلا، دو آب انبار (برکه)، گنبدی مدور، گورستان تاریخی که سنگ نبشته‌های مربوط به هزار سال پیش در آن مشهود است زیارتگاه‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی در این روستا واقع می‌باشند.قلعه پرتغالیا در روستای لافت قشم 

قلعه پرتغالیا در روستای لافت قشم

 

بناهای شاخص و عمومی روستای لافت

شاخص‌ترین بناهای عمومی در سطح روستا مساجد آن است که در نقاط مختلف روستا کانون‌های محله‌ای را ایجاد کرده‌اند، وبخشهای دیگر شامل بناهای آموزشی و بناهای خدماتی میباشند که به شرح زیر توضیح داده شده اند؛

۱_ مساجد

روستای لافت دارای مسجد به نام‌های مسجد جامع حضرت رسول (ص) ،(مسجد جامع)، مسجد ابوبکر صدیق (ره)، مسجد عمر ابن الخطاب (ره)، مسجد عثمان ذی النورین (ره)، مسجد امیرالمؤمنین علی (ع)، مسجد حسین (ع), سجد امام شافعی (ره) و مسجد تازه تاسیس شده نور می باشد.تصویری از مسجد روستای لافت قشم; 

تصویری از مسجد روستای لافت قشم

 

۲_ بناهای آموزشی

بناهای آموزشی این روستا عبارتند از، مدرسه ابتدایی ام کلثوم (س)، مدرسه ابتدایی مدرس، مدرسه راهنمایی کوثر و دبیرستان راهنمایی علامه طباطبایی که بیشتر در بخش جنوب شرقی در پشت تپه‌های میانی روستا واقع اند.

تصویر زیبا از روستای لافت قشم; 

تصویر زیبا از روستای لافت قشم;

 

۳_ بناهای خدماتی

بناهای خدماتی درمانی این روستا عبارتند از خانه بهداشت و مرکز بهداشتی – درمانی لافت در بخش جنوب شرقی روستا - کارگاه‌های لنج سازی (در دو نقطه از روستا – شمال غرب و جنوب غرب – در جوار ساحل دریا فعال اند) - سایر بناهای خدمات عمومی از قبیل بانک ملی – بانک صادرات – مخابرات (هواسنجی + باران سنجی). - پاسگاه لافت و ساختمان ناحیه مقاومت بلال حبشی و کانون جوانان بسیج.

موقعیت جغرافیایی روستای لافت

بندر لافت در شمال غربی جزیره قشم و در پیش‌آمدگی خشکی‌های جزیره در طول جغرافیایی ۵۵ درجه و ۵ دقیقه شرقی و عرض ۲۶ درجه و۵۴ دقیقه شمالی واقع شده است لافت در شرق جنگل حرا واقع شده و به لحاظ تقسیمات سیاسی یکی از مراکز جمعیتی بخش مرکزی در شهرستان قشم در استان هرمزگان است.

تصویر زیبا از روستای لافت قشم; 

تصویر زیبا از روستای لافت قشم

بهترین زمان برای سفر به روستای لافت

لافت از لحاظ تقسیمات اقلیمی تابستانی ایران، در منطقه خیلی گرم و مرطوب و از نظر تقسیمات زمستانی، در منطقه گرم و مرطوب قرار گرفته است. هوای پر رطوبت و شرجی جزیره قشم، ماه‌های اندکی از سال را برای غیربومی‌ها تحمل پذیر کرده است.

تصوری زیبا از روستای لافت قشم;تصوری زیبا از روستای لافت قشم;

بیشینه دمای مطلق ۴۶ و کمینه آن ۰ صفر درجه سانتی‌گراد. میانگین سالانه درجه حرارت ۲۶ درجه سانتی‌گراد و میانگین روزانه بیشینه و کمینه به ترتیب ۳۳ و ۱۸ درجه سانتی‌گراد هستند. مهم‌ترین هوایی که موجب بارندگی شود جریان هوای مرطوب غرب و شمال است.

منبع :ویکی پدیا





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: